Onboarding og oplæring af ikke-tekniske personer
I dag findes der en hel masse af redskaber, som vi kan bruge til at rense, analysere og visualisere data. Der findes enormt dygtige modeller, som kan forudse visse resultater med en præcision, som kan være overraskende. Der fomdes de såkaldte large language modeller (LLM'er), som kan finde de vigtigste oplysninger fra lange tekster, og besvare spørgsmål ved brug af menneskesprog. Det er nødvendigt at have et grundlæggende kendskab til hvordan disse redskaber fungerer, samt hvordan man kan bruge dem i praksis, hvis man gerne vil kunne følge med i den fortælling, som dataene har. Dette kendskab kan være lige så relevant for analytikere som for marketings- eller kommunikationseksperter og senior ledere.

Formidling kan gøre dit projekt til en succes eller en fiasko 💬
Det at kunne formidle data og indsigter på en effektiv måde er helt afgørende i vores datadrevne nutid. Kommunikation kan være med til bygge broer mellem komplekse dataanlyser og handlingsorienterede forretningsindsigter, samt sikre, at interessenter er i stand til at forstå og anvende den information, som bliver præsenter for dem.
God formidling kan gøre forskellen mellem et projekt, som kan skabe værdi/drive strategiske initiativer, og et projekt, som bliver lagt i en skuffe, og som resulterer i, at både analytiker og deres kolleger, som projekter var ment at bistå, sidder frustrerede over resultaterne.
MindGraph har en stor erfaring med at forberede forskellige slags formidlingsmateriale (fx rapporter, præsentationer og infographics), egnet til brugere, hvis niveau af teknisk forståelse varierer. Uanset om du vil formidle resultaterne af en statistisk analys eller finde en måde at ingegrere en data science model i din rapporteringsportefølje, MindGraph kan bistå dig med både det at lave kommunikationsmaterialet som det at lave den faktiske formidling på skrift eller i tale.
Onboarding af brugere skaber tillid 🤝🏼
Uanset om man arbejder på at automatisere sin rapportering - noget, som indebærer, at man er ved at udskifte eksisterende rapporter ed nye, bedre løsninger, eller introducerer helt nye måder at arbejde med data på i ens forretning, er det afgørende, at man introducerer brugerne til de nye redskaber på en ordentlig måde.
Man kan træne og onboarde brugere på forskellige vis, bland andet ved at udarbejde brugervejledninger eller at lave præsentationer og hoste workshops (enten online eller fysisk), hvor brugerne kan afprøve de nye produkter, og hvor de kan få svar på deres spørgsmål. Når man viser lydhørhed for de bekymringer, brugerne kan have kan man bygge tillid til de nye produkter og øge sandsynligheden for, at de reelt kommer til at blive brugt.
MindGraph kan bistå dig med såvel at forberede skriftligt materiale som at hoste workshops med dine brugere. Dette kan være enten i forbindelser med et produkt, som du allerede har i hænderne, eller som en naturlig afslutning på et projekt, hvor MindGraph har været med til at bygge løsningen for dig helt forfra.
Ikke-tekniske personer kan drage nytte af at kende "the basics" 💯
Hvis du befinder dig i en situation, hvor du enten har fået ansvaret for eller skal interagere med data/analytics teams hyppigt, enten sopm deres leder eller projektleder, og du føler, at du ikke helt forstår den terminologi og de koncepter, som tit diskuteres af teamet, kan det være, at du har brug for at kunne forstå de grundlæggende principper, som det at arbejde med dataanalyse og programmering indebærer.
Selv om man ikke behøver at blive en ekspert i programmering, statistik eller data science, det at kende hvad det at arbejde med data egentlig betyder, kan hjælpe dig med at forstå kompleksiteten af det arbejde, dit team laver, og kan gøre det muligt for dig bedre at allokere begrænsede ressourcer på tværs af organisationen.
Uanset om du trænger til en hurtig intro til Excel, Power BI eller endda grundlæggende programmering med R eller Python, kan MindGraph bistå dig med et kort kursus eller en workshop, som er egnet til dine specifikke behov og forretningskontekst.
Har du brug for hjælp med formidling og/eller onboarding? 🧗
Hvis du er blevet færdig med en analyse eller har bygget en rapport/model, men er i tvivl om, hvordan du skal formidle dine resultater, eller hvis du gerne vil lære de grundlæggende principper af det at arbejde med data, er du velkommen til at kontakte mig for et gratis og helt uforpligtende 30 minutters møde, hvor vi kan diskutere dine behov nærmere:
